אבל בעולם התורה: המשגיח ר' משה חיים שלנגר זצ"ל

    נתי קאליש No Comments on אבל בעולם התורה: המשגיח ר' משה חיים שלנגר זצ"ל

    אבל בעולם התורה והישיבות: משגיח ישיבת פורת יוסף הגה"צ רבי משה חיים שלנגר זצ"ל הלך לעולמו והוא בן 91. הבריחה מהונגריה, ההשתקעות בארץ ישראל והחברותא המיוחדת עם רעייתו הרבנית | קווים כללים לדמותו הענקית

    14:55
    08.05.24
    אתר קול חי No Comments on נחשף הקשר בין ארגוני שמאל בישראל למחאות האנטישמיות בארה"ב

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ברוך דיין האמת: הגאון הצדיק רבי משה חיים שלנגר זצ"ל נפטר לבית עולמו לפני זמן קצר. שימש כמשגיח ישיבת פורת יוסף למעלה מיובל שנים ביחד עם מרן ראש הישיבה הגאון חכם שלום הכהן זצוק"ל, והוא בן 91 בפטירתו.

    נאמן ביתו של מרן חכם שלום הכהן זצ"ל סיפר ל"קול חי" על הרב שלנגר זצ"ל. "הדבר שייחד אותו בעיקר זה שהיה בעל מחשבה גדול מאוד. דאגתו לתלמידים הייתה מעל ומעבר, הוא ממש דאג לכל אחד ואחד כמו אב לבנו. בכל שידוך שהיה לבחור מהישיבה, הוא היה מעורב ועוזר לקבל החלטות, ובעת הצורך היה ממש נפגש ומדבר גם עם ההורים".

    "תלמידיו היו מחוברים אליו ואהבו אותו מאד, הוא היה עוזר להם גם גם אחרי אחרי הנישואין בעצות לשלום בית, ובהדרכה לחיים. הייתה לו קרבה לא רגילה לכל תלמיד שהיה לומד אצלו בישיבה" הוא מספר.

    בשבועות האחרונים אושפז בבית חולים עקב בעיה בכליות, רבים מתלמידיו ובעולם הישיבות התפללו לרפואתו של המשגיח האהוב, אך היום למרבה הצער הוא השיב את נשמתו הטהורה ליוצרה.

    לידנו הגיע גם סיפור מעניין שמראה על גדולתו, בהנהגותיו האישיות. הוא היה נוסע עם חכם שלום שהיה מוסר שיעורים, והוא היה מוסר שיחה. בדרך הוא היה יושב אם אם רעייתו הרבנית, ויחד הם למדו הלכות לשון הרע בחפץ חיים.

    הלוויתו תתקיים בבית הלוויות בסנהדריה בשעה 23:00, וייטמן בבית העלמין סנהדריה. יהיה זכרו ברוך.

    תולדות חייו:

    נולד בכ"ד בכסלו ה'תרצ"ב בבודפשט שבהונגריה כבן בכור לאביו ר' אברהם יצחק, ושבע שלנגר. למד בית הספר היהודי "תורת אמת". ביולי 1944 הצליח אביו להכניס את משפחתם לרכבת קסטנר בה היה יחד עם ר' יואליש מסאטמר זצ"ל, והם הובלו למחנה ברגן בלזן שם שהו במשך כששה חודשים בתוך מחנה נפרד. בכ"א בכסלו ה'תש"ה יצאו מברגן בלזן והועברו ברכבת לשוויץ, ומשם עלו לארץ ישראל באמצעות סרטיפקטים. לאחר עלייתם שהו בעתלית למשך תקופה קצרה, ומשם עברו לגבעת שמואל ומאוחר יותר לבני ברק.

    כשהגיע לארץ ישראל למד תחילה בכפר הנוער הדתי כפר חסידים, לאחר מכן למד בתיכון גבע בתל אביב, שם למד אצל הרב מאיר שפירא, במקביל הדריך בתנועת בני עקיבא, ואף היה חבר בהנהלת התנועה.

    בעקבות אחיו הרב צבי דב, לימים ראש ישיבת מתיבתא בבולטימור בארצות הברית, שעבר מכפר הרוא"ה לישיבת סלבודקה, הכיר הרב משה חיים את מרן החזון איש ושמע שיחות של הרב דסלר בישיבת פוניבז', ובהמשך התחזק ונכנס ללמוד בישיבת לומז'ה ואחר כך בישיבת באר יעקב שם היה לתלמידם של רבי משה שמואל שפירא ורבי שלמה וולבה.

    בהמשך עבר לישיבת חברון ולאחר נישואיו עם נחמה בתו של נתן גרדי, למד בכולל של ישיבת חברון. שימש בהלכה את רבי צבי פסח פראנק רבה של ירושלים, רבי יוסף שלום אלישיב ורבי שלמה זלמן אוירבך. כאברך צעיר לימד גמרא בבית הספר התיכון מעלה בירושלים, לאחר מכן לימד בישיבת חורב בירושלים, והיה ראש המחלקה ללימודי רבנות במכון הרי פישל, כמו כן לימד שנים רבות פעם בשבוע במכללה ירושלים לבנות. על אף הסתייגותו להרב שך מהמכללה, ביקש ממנו באופן אישי להמשיך ללמד בה. עם יסודה המחודש של ישיבת פורת יוסף בקטמון, ולאחר מכן בעיר העתיקה – מונה הרב שלנגר למנהלה הרוחני, תפקיד בו שימש משנת תשל"ב.

    לרב שמחה חיים שהיה הבכור, אחים רבים המוכרים בעולם התורה והישיבות. אחיו הרב צבי דב שלנגר הוא "מ בישיבת נר ישראל בבולטימור, וראש ישיבת מתיבתא בבולטימור. אחיו הרב אליקים שלנגר ר"מ בישיבת באר יעקב, ומראשי בית המדרש להלכה בהתיישבות. חתנו הרב אליהו זילברמן רב קהילת אדרת אליהו בנו הרב רפאל מנחם שלמה זלמן שלנגר, מחבר ספרים רבים, ור"מ ישיבת מאור יצחק חמד. בנו הרב אוריאל שלנגר, ר"מ בישיבת היכל אברהם ועוד. חתנו הרב מנחם דרבקין, ר"מ בישיבת שערי יושר. בנו הרב שמואל יוסף שלנגר ר"מ ישיבת תורת זאב. חתנו הרב שלמה קורן, ראש כולל בביתר. בנו הרב אברהם יצחק שלנגר ר"מ בכולל ברחובות ור"מ ישיבת הגרי"ש ברמות, ובנו הרב אליהו אליעזר שלנגר ר"מ בישיבת הרב שטרנבוך, וראש ישיבת תורת רפאל בית שמש.

    הרב משה חיים זצ"ל חיבר גם ספרים מפורסמים, ביניהם יסודות הלכות שבת, פירוש שמחת מרדכי למסילת ישרים,  אמונת חכמים, אגרת מהישיבה – אגרות להדרכת בני תורה ועוד.

     



    0 תגובות